• Print




TITLU:
Atelier participativ - Cartierul Mircea cel Bătrân, Iași
ECHIPA:  Ioana Tudora, Guillaume Robert
COORDONATOR:  Centrul Cultural Francez din Iasi, Facultatea de Horticultură Bucureşti – Specializarea Peisagistică
PARTENERI: Facultatea de Arhitectură "G.M. Cantacuzino", L'école nationale supérieure d'architecture et de paysage de Lille
PERIOADĂ:  2007

Relația între o comunitate și spațiul pe care îl utilizează în mod cotidian nu este una evidentă de la prima vedere. Modul în care spațiul urban este investit de către comunitatea locală nu este identic suprapus peste modul în care acesta a fost conceput de către urbaniști și arhitecți sau peste modul în care acesta este perceput din exterior, dinspre vecinătăți. Spațiul public, teoretic cvasi-continuu, amorf și aparținând tuturor, se demonstrează de multe ori a fi un spațiu puternic segmentat și mai ales riguros împărțit între diferite segmente sociale.




Atelierul a fost organizat în două etape. În cadrul primei etape, ce s-a desfășurat în primăvară, ne-am propus realizarea unor anchete, interviuri, observații și analize privind relația dintre comunitatea locală (în măsura în care putem vorbi despre o comunitate) și spațiul urban. A doua etapă, organizată în vară, a fost una “intervenționistă”, de amenajare a unui spațiu public plecând de la concluziile ce s-au desprins din analizele efectuate anterior. Ulterior se dorea ți realizarea unei monitorizări a modului în care vor evolua aceste spații și utilizările lor.





Concluzia care mi se pare că se poate desprinde din acest exercițiu este că, pentru acești copii, pentru posibilii citadini de mâine, trebuie făcut ceva pentru a-i ajuta să rămână ceea ce sunt: singurii cetățeni ai urbelor noastre. Și aceasta înainte ca cinismul și mizeria cotidiană să-i transforme în părinții lor. Dacă ne dorim să construim o societate bazată pe valori trebuie să susținem aceste valori, indiferent câtă energie, bani și eforturi ar cere aceasta.

 Text  Ioana Tudora