TITLU: Linia verde Bucureşti vest
ECHIPA: Mihai Culescu, Ioana Tudora
PERIOADA: iulie 2007
In decursul timpului, societatea umana a emis continuu teorii in privinta locului pe care trebuie sa il ocupe natura in viata de zi cu zi, precum si a formelor in care aceasta trebuie sa existe in preajma sa. Astazi, intr-o epoca a dezvoltarii urbane fara precedent, omul incearca sa-si intoarca fata spre natura mai mult ca oricand. Dar oare ajunge dorinta de a transpune imagini frumoase in realitatea materiala pentru a regla incoerenta orasului si pentru a reduce poluarea? Este suficient sa aducem elemente naturale (arborii, peluzele, apa, etc.) in mediul urban pentru a ameliora conditiile de viata? Sau toata aceasta dezvoltare trebuie sa fie tributara unei strategii coerente, abordand solutii care sa dea un echilibru structural al spatiului si care sa reprezinte alternative ecologice, sociale si estetice?
Pornind de la faptul ca aceasta noua paradigma ecologica si noile presiuni sociale fac din relatia natura-oras o axa structurala a dezvoltarii teritoriilor urbane, am considerat necesara studierea modului in care peisajele impuse de activitatile economice si de politicile publice (campuri agricole, linii electrice, lotizari, zone industriale si linii de cale ferata abandonate, rauri poluate, etc.) pot fi transformate si reintegrate in viata orasului, devenind in cele din urma locuri primitoare, cu ambiante serene – adevarate refugii, unde societatea urbana isi poate gasi linsitea.
Pornind de la faptul ca aceasta noua paradigma ecologica si noile presiuni sociale fac din relatia natura-oras o axa structurala a dezvoltarii teritoriilor urbane, am considerat necesara studierea modului in care peisajele impuse de activitatile economice si de politicile publice (campuri agricole, linii electrice, lotizari, zone industriale si linii de cale ferata abandonate, rauri poluate, etc.) pot fi transformate si reintegrate in viata orasului, devenind in cele din urma locuri primitoare, cu ambiante serene – adevarate refugii, unde societatea urbana isi poate gasi linsitea.
Zona studiata se afla in partea central-vestica a Bucurestiului si urmeaza tronsonul de cale ferata ce porneste din apropierea fostei fabrici ”BERE RAHOVA” si ajunge pana la centura feroviara a orasului. Pe directia nord-sud, calea ferata se afla la granita dintre doua mari cartiere rezidentiale – Militari si Drumul Taberei.
Aceasta linie de cale ferata a fost utilizata in perioada interbelica pentru transportul de marfa, facand legatura intre Gara de Nord, Gara Filaret si Gara Progresu. Apoi, in anii ’50, a deservit Platforma Industriala Militari. In prezent este folosita partial pana la Gara Cotroceni, aflata in zona Lujerului, ca depou pentru trenuri, iar restul caii ferate, pana in zona centrala a orasului, este dezafectat.
Viziune: Utilizare intentiei de refunctionalizare a caii ferate MILITARI-RAHOVA pentru reintegrarea urbana a linei verzi BUCRESTI-VEST ca parte a unei strategii coerente de dezvoltare la nivelul Municipiului Bucuresti.

Soluţia proiectului pleacă de la intenţia de refunctionalizare a caii ferate MILITARI-RAHOVA pentru reintegrarea urbana a linei verzi BUCURESTI-VEST ca parte a unei strategii coerente de dezvoltare la nivelul Municipiului Bucuresti. Astfel sunt integrate căile de circulaţie, accesele în zonă, nodurile de circulatie şi vegetaţia existentă. Vegetaţie care s-a adaptat foarte bine la condiţiile de viată din mediul urban reuşind să creeze şi să dezvolte noi ecosisteme fără intervenţia omului. Proiectul îşi propune să încurajeze trecerea de la utilizarea maşinii personale la utilizarea transportului public şi sa incurajeze moduri mai durabile de transport cum ar fi mersul pe jos sau cu bicicleta. Transportul intermodal asigură transferul facil între diferite mijloace de transport integrate pentru a furniza un serviciu „door to door”, uşor de utilizat, care poate concura cu folosirea unui singur mod de transport.

Realizarea unor structuri supraterane care sa faciliteze traversarea liniei de cale ferata si sa genereze o zona-liant intre cartierul Militari si cartierul Drumul Taberei; Delimitarea unor centre de interes local, care sa raspunda necesitatilor populatiei; introducerea unor noduri multimodale si a unor amenajari de interes municipal (piete, promenade); Realizarea unei puternice legaturi cu centru orasului si a unui traseu pietonal si pentru biciclete care sa faca legatura intre centrele de interes local din zona si intre acestea si centrul orasului; Reabilitarea din punct de vedere ecologic a unor zone puternic industrializate; Restructurarea unor zone industriale ce permit interventii; Crearea de amenajari cu rol de protectie (perdele verzi) in zonele puternic industrializate; Realizarea unei puternice legaturi cu centura verde a Bucurestiului.






